مردم یارسان
مردم یارسان مجموعه واحدی هستند که با ویژگی های معین، شخصیت اجتماعی جداگانه ای راتشکیل میدهند که مختص خود آنهاست. مردم یارسان همواره خواستار شناخت هویت آئینیشان بوده اند . هویتی که با احساسات ملی آنها درآمیخته، درحقیقت احساسات ملی این مردم ریشه درآئین آنها دارد و بر اساس همین احساسات مشترک که در آئین ،تاریخ ،زبان، فرهنگ ،سرزمین موجوداست توانسته اند به حیات خود ادامه دهند.جامعه یارسان ازدیکتاتوری وبیعدالتی صدمه دیده ومتداومآ هویت آنها مورد تهدید قرار گرفته، ازآزادی های دمکراتیک وانسانی محروم مانده اند. با وجود ناکامی ها وتراژدی های مبارزاتی، هرگزامید و اعتقاد به صلح وعدالت دریک همزیستی مسا لمت آمیزبا همسا یگان مسلمان (شیعه و سنی )خود را ازدست نداده اند. جامعه یارسان هما نند جزیره ای در میان اقیانوسی از پیروان دین مقدس اسلام قرارگرفته وبه همین دلیل نمیتواند درسیاست منطقه نقش تعیین کننده را ایفا نماید، اما میتواند تآ ثیر گذارباشد. اکثرمردم یارسان مخصوصآ قشر روشنفکر آن با شناخت خواستهای مشروع و ویژگی های فرهنگی وملی و دگراندیشی این جامعه ، درجستجوی راه حل هائی هستند، که با شرایط سیاسی،اجتماعی،فرهنگی وتاریخی آنها در بخش های کردستان ودرکشورهای مختلف منطبق وهمسو باشد . یاریکورد نیز با رد مبارزه خشونت آمیزوبیزاری ازخون ریزی واعتقاد به پروسه ای دمکراتیک ، براین باور است که مسئله مردم یارسان از حیث حقوق بین الملل در چهارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر قابل توجه وبررسی وپیگیریست و راه حل مشکلات این مردم نیز درهمین مقوله متصور میباشد ( درماده 2 اعلامیه مزبور مقرر شده که ، هرکس حق برخورداری از کلیه حقوق وآزادی های مندرج در این اعلامیه را دارا میباشد ، بدون هیچگونه تفکیک نژاد ، پوست ، جنس ، زبان ، دین ، عقاید سیاسی ، وابستگی ملی و اجتماعی ) . شرایط اجتماعی یارسا نیان درمقایسه باحقوق و آزادیها ی پیشبینی شده در اعلامیه جهانی حقوق بشرکاملآ در تضاد است . آئین آنها درکشورهای محل سکونتشان به رسمیت شناخته نشده وبرای اسیمیلیزاسیون کردن مردم یارسان در کارتهای شناسائی به مسلمان معرفی میشوند اما ازحقوق شهروندی برابر بامسلمانان محروم میباشند ،ازدواج های سنتی مذهبی آنها ازطرف دولتهای مذکور برسمیت شناخته نمیشود واجبارآ باید به شیوه اسلامی عقد انجام گردد ،مراسم آئینی اکثرآ بصورت پنهان انجام پذیر است ، ازداشتن نماینده و یا نمایندگان در پارلمان کشورهای مطبوع خود محروم هستند، فرزندان آنها نمیتوانند درمدارس کلاس تعلیمات آئینی منحصر بخود داشته باشند و بلعکس به شرکت اجباری درکلاسهای فراگیری قرآن مجبورمیشوند،بخاطرآئینشان ازادامه تحصیلات عالی ، استخدام دربخش دولتی وازتسهیلات دربازار آزاد کارنیز محرم بوده ،ازلحاظ تقسیم ارث وحقوق زنان محکوم برعایت قوانین اسلامی حاکم برهریک ازاین کشورها هستند . درحقیقت نه تنها حقوق طبیعی آنها پایمال شده بلکه ازداشتن هویت اصلیشان نیز محروم گشته اند. اقداماتیکه در جهت نابودی این مردم بکاررفته (ویرانی دهات ،تحمیل جنگ ،دسگیری وشکنجه واعدام، مهاجرت اجباری ،سوزاندن جنگلها ومراتع )عمق ودامنه ستم علیه این مردم را نشان میدهد . باوجودتمام ظلم و ستم وتبعضی که به این جامعه شده ومیشود ، زنان و مردان یارسانی بامحترم شمردن تمام ادیان ومذاهب جهان و اعتقاد به صلح ، بطور خستگی ناپذیربه دمکراسی می اندیشند وخواست و کوشش آنها درجلب توجه واحترام جامعه جهانی به حیثیت وهویت فرهنگی خویش است. که این طرز فکر زمینه ساز فعا لیت های حقوقی ومدنی برای شناسائی فلسفی و فرهنگی این مردم و کسب آزادیهای سیاسی ،اجتماعی وبهبود وضعیت اقتصادی،حقوق زنان ، جلوگیری از بین رفتن زبان و لهجه های مختلف در آن منطقه ،توجه به حفظ محیط زیست خواهد بود.یاریکورد درنظردارد در آینده نزدیک دریک نظرخواهی عمومی ازخواهران وبرادران یارسانی درکردستان وکشورهای خارج و دخالت مستقیم این عزیزان درمورد خط مشی وبرنامه آینده یاریکورد وشکل سازمانی آن مشترکن به بحث و تصمیم گیری بپردازند .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر